Model Konseptual perpaduan

Model Konseptual perpaduan

Model konseptual dibahagikan kepada dua kategori utama. Yang pertama adalah persepsi seseorang ahli kumpulan secara keseluruhan dan kedua adalah tarikan peribadi seseorang ahli kepada kumpulan. Bekas kategori dilabelkan integrasi kumpulan, dan tarikan individu kedua kepada kumpulan. Kedua-dua persepsi membantu untuk menyambung ahli kumpulan mereka. Ini sambungan kepada kumpulan boleh berdasarkan tugas atau aspek sosial.

Petugas perpaduan melibatkan ahli kumpulan yang bekerja bersama-sama untuk mencapai satu tugas yang tertentu dan boleh dikenalpasti, seperti matlamat pasukan dan matlamat prestasi (Carron, 1982; Cox, 1998; Gill, 2000). Kebimbangan sosial perpaduan dirinya dengan isu-isu persahabatan, serta kebimbangan peribadi antara lain seperti sokongan sosial-emosi (Cox, 1998; Gill, 2000). Kedua-dua aspek perpaduan boleh dibahagikan, oleh itu membentuk satu model konsep perpaduan yang di sediakan oleh Carron et al, 1982.
Ini mewujudkan empat dimensi:

Jadual 2: Empat dimensi konsep

Tarikan individu kepada golongan tugas (ATG-T)

Ini dilihat sebagai daya tarikan tugas, produktiviti kumpulan itu, dan matlamat untuk individu secara peribadi. Tarikan individu kepada golongan sosial (ATG-S) ini ditakrifkan sebagai daya tarikan kumpulan sebagai satu unit sosial dan interaksi sosial dan peluang persahabatan disediakan untuk individu secara peribadi.

Kumpulan integrasi tugas (GI-T) - Ini adalah persepsi individu perpaduan tugas dalam kumpulan secara keseluruhannya.
Kumpulan integrasi sosial (GI-S) - Ini dilihat sebagai persepsi individu perpaduan sosial dalam kumpulan secara keseluruhan

Adalah diandaikan bahawa empat konstruk konsep yang berkait rapat. Mereka yang berkaitan melalui interaksi yang dilihat pelbagai tugas dan orientasi sosial seperti yang dilihat melalui mata individu untuk diri mereka dan kumpulan mereka (Carron et al, 1985 p.248).

Tidak ada komentar:

Posting Komentar