Bahaya Lebih Suplemen

Bahaya Lebih Suplemen

Sebagai herba yang, Saya menyokong penggunaan makanan tambahan. Jika saya tidak saya akan keluar dari pekerjaan yang saya suka. Walau bagaimanapun, ia adalah sangat mudah untuk pergi ke laut, terutamanya jika anda tidak pasti apa yang anda ambil. Jika anda tidak dapat mencari atau mampu berunding dengan seorang pengamal herba yang berkelayakan, anda mungkin mahu melakukan kajian tentang orang-orang yang anda ingin ambil.

Kisah berita baru-baru memberikan satu contoh masalah ini. Jika anda secara rutin mengambil 10-100 kali RDA banyak antioksidan, anda boleh meletakkan diri anda pada risiko untuk kanser. Terlebih dos vitamin larut lemak adalah lebih mudah untuk dilakukan daripada larut air, tetapi kedua-duanya boleh menimbulkan masalah hidup mengubah.

Jika anda mengambil makanan tambahan herba, terdapat beberapa perkara yang perlu diingat. Pertama, herba boleh dan berinteraksi antara satu sama lain, dengan makanan tambahan lain dan dengan ubat-ubatan. Untuk selamat, tanya doktor atau ahli farmasi anda jika terdapat mana-mana peluang bahawa perkara-perkara lain yang anda ambil.

Sesetengah makanan tambahan tidak boleh digunakan oleh semua orang. Wanita hamil dan penyusuan harus mengelak daripada kebanyakan herba kecuali doktor OKS mereka. Selain daripada bahaya yang jelas merosakkan kanak-kanak itu, ada yang boleh menyebabkan pengecutan rahim. Yang boleh menyebabkan keguguran atau pra-matang.

Orang yang mempunyai auto-imun penyakit seperti artritis reumatoid dan lupus juga perlu berhati-hati. Tumbuh-tumbuhan seperti Echinacea boleh mengganggu dengan ubat-ubatan atau membuat penyakit lebih teruk. Mereka yang mempunyai tekanan darah tinggi perlu untuk mengelakkan herba seperti likuoris dan rosemary, kerana kedua-dua herba boleh meningkatkan tekanan darah.

Kanak-kanak juga memerlukan perhatian khas apabila melihat makanan tambahan. Sesetengah herba dan juga minyak aromaterapi mungkin tidak selamat untuk mereka. Sebagai contoh, kanak-kanak di bawah dua tidak perlu didedahkan dengan pudina atau kayu putih minyak. Kayu putih tidak boleh digunakan atau diberikan apa-apa dengan kayu putih, termasuk ubat batuk.

Sebagai contoh lagi, saya telah memilih empat makanan tambahan herba yang sangat popular, untuk menunjukkan kepada anda apa yang perlu mencari. Seperti yang lebih banyak kajian dilakukan, semakin banyak langkah berjaga-jaga dan interaksi boleh ditambah kepada senarai.

Cohosh Hitam: Ia telah digunakan oleh wanita yang mengalami menopause untuk peringkat umur, tetapi ia menimbulkan beberapa risiko. Jika anda mempunyai atau berisiko untuk masalah hormon yang berkaitan termasuk kanser, ia adalah yang terbaik untuk mengelakkan ia sama sekali. Kanak-kanak lelaki tidak perlu mengambil ia, kerana ia boleh menyebabkan masalah dalam mereka membangunkan organ-organ pembiakan, dan ia boleh merosakkan hati. Jangan ambil semasa mengandung atau menyusukan bayi.

Cayenne: jumlah makanan adalah mungkin selamat bagi kebanyakan orang, bagaimanapun wanita menyusu mungkin mahu mengelakkan ia kerana ia boleh sakit perut kanak-kanak. Tambahan harus dielakkan jika anda mengambil perencat ACE, pengurang asid perut, aspirin, pencair darah, ubat anti-platelet atau beberapa ubat-ubatan asma.

Echinacea: Orang menggunakan herba ini untuk membantu meningkatkan sistem imun. Ini bermakna bahawa jika anda mempunyai gangguan auto-imun atau mengambil ubat-ubatan yang memberi kesan kepada sistem imun, anda harus mengelakkan ia. Jika anda mempunyai TB, leukemia, kencing manis, sklerosis berbilang, HIV, AIDS atau penyakit hati, tidak mengambil ia. Sesetengah ubat-ubatan anti-kulat juga akan berinteraksi.

Bawang putih: Mereka yang mengambil pencair darah, ubat anti-platelet atau perencat protease harus berunding dengan doktor sebelum mengambil makanan tambahan bawang putih. Bawang putih mentah adalah kerengsaan perut, jadi berhati-hati jika anda mempunyai apa-apa jenis masalah perut, termasuk ulser atau penyakit Cronn ini.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar